Staat verliest miljoenen op aandeel KLM

Ruim een jaar geleden kocht de staat een belang van 14% in Air France-KLM. Hoekstra en Rutte waren bewierookte bewindslieden. We hadden de Fransen verslagen en Hoekstra kon met trots verkondigen dat de Nederlandse staat een belang in Air France-KLM heeft bemachtigd. Sinds het moment van de aankoop ging het echter alleen maar bergafwaarts.

2019 bleek een onverwachts goed beursjaar met een stijging van circa 25%. Begin januari hingen er wat wolken aan de blauwe hemel maar niks in vergelijking met een crisis. Dit was alles voor in Wuhan het corona virus uitbrak. Wat voorheen vooral een Chinees probleem was is het corona virus sinds deze maand ook een Europees probleem. Met als dieptepunt maandag 9 maart met een daling van ruim 7% op de AEX.

Shell kleurde afgelopen maandag bloedrood op de beurs van Wallage met een verlies van ruim 17%. Dit verlies werd grotendeels niet veroorzaakt door corona maar door een OPEC besluit. Luchtvaartmaatschappijen ondervinden veel last van corona en kampen met vliegangst en negatieve reisadviezen. De staat kocht voor 744 miljoen een 14% aandeel in Air France-KLM. Volgens de meeste gunstige schatting gebeurde dit tegen een gemiddelde prijs van € 12,39. Air France-KLM sloot de beursdag af met een vors verlies. Dit bracht de prijs van een aandeel Air France-KLM op €5,21. Op een portefeuille met een oorspronkelijke waarde van 744 miljoen betekent dit een verlies van circa 312 miljoen euro. Een boekverlies van bijna 60% voor de Nederlandse Staat.

De kanttekening die gemaakt moet worden is dat de Staat geen beleggingsfonds is of dergelijke activiteiten onderneemt. Het doel van de aankoop was het beschermen van het Nederlandse belang. Hoekstra wil zich niet gaan bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering. Echter blijven er besluiten genomen worden die niet goed zijn voor de Nederlandse divisie. Bijvoorbeeld verhoging van salarissen en het uit de vaart halen van de KLM Boeing. Op dit moment heeft Hoekstra nog niet hetzelfde stemrecht als de Fransen. Dit duurt nog ongeveer een jaar voordat Hoekstra hetzelfde stemrecht heeft als de Fransen. Dit wordt veroorzaakt door een zogenaamd loyaliteitssysteem. Naast het kijken naar de Fransen moet het kabinet ook naar haarzelf kijken. KLM en Elbers had gehoopt dat de aankoop ook vaart zou zetten achter de uitbreiding van Schiphol. Een jaar later is Schiphol niet uitgebreid en heeft KLM geen extra vluchten. De Fransen hebben geen enkele haast bij de uitbreiding van Schiphol. De Fransen zien het als een kans om meer vluchten in Frankrijk te positioneren. Met de toenemende vliegschaamte en een eventuele Europese vliegbelasting rijst de vraag hoe verstandig de staat er aan deed om dit belang in te nemen. Komend jaar zal blijken of de aankoop een pareltje of een krasje is geworden voor de kroonprins van het CDA.



LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here