Het nieuwe normaal, behalve voor onze blauwe trots

De anderhalve meter samenleving staat gegrift in onze hersenen. We houden anderhalve meter afstand, alleen noodzakelijke reizen in het OV en beperkte groepen in de horeca. Elke sector probeert wegen te vinden die voorheen onmogelijk waren en voor sommigen nog steeds zijn.

Er mag weer gevlogen worden op Schiphol. Met als gevolg overvolle vertrekhallen en volle vliegtuigen. Met een mondkapje op als sardientjes in blik is het devies. De overheid stelt de anderhalve meter niet als verplichting voor de luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaartmaatschappijen mogen zelf de regels bepalen. Zonder een vol vliegtuig kan er geen winst worden gemaakt aldus de luchtvaartmaatschappijen. Hoofd infectiebestrijding Jaap van Dissel zegt dat de kans dat veel mensen besmet worden in het vliegtuig klein is. Van Dissel haalt voorbeelden aan zoals de Mexicaanse griep, ebola en tuberculose. Dit heeft te maken met goede airconditioning en sterke luchtfilters. Dit zorgt voor droge lucht wat de verspreiding van het virus bemoeilijkt. Echter zijn er rondom deze theorie ook vraagtekens te zetten. Het eerdere SARS virus bleek namelijk wel mensen te besmetten die ver van elkaar af zaten.

Naast de vraag of de theorie opgaat, zorgt het voor ongelijkheid. De overheid trekt dan wel de portemonnee maar staat in schril contrast met de luchtvaartsector. De cultuursector en studenten moeten tevreden zijn met een habbekrats. Ondernemers meten met meetlinten de anderhalve meter op. Ondertussen worden er geen restricties gesteld aan de luchtvaart en geeft Hoekstra 2 tot 4 miljard aan KLM in de vorm van garanties. De bevoorrechte positie van onze blauwe trots is ronduit schrijnend te noemen.

Hoe lang kan de overheid de bevoorrechte positie uitleggen. Het MKB kijkt met lede ogen de ontwikkelingen aan. Wederom lijkt het kabinet een te grote aandacht te hebben voor NV Nederland. Het wordt tijd voor gelijkheid tussen sectoren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here